Enligt EU-rätten upphör rätten för en viseringsfri person att vistas här om han eller hon inte har för avsikt att lämna landet.
Enligt Dagens Juridik, för att "leva upp till EU-rätten" vill därför regeringen ändra utlänningslagens avvisningsgrunder – så att det ska bli möjligt att avvisa sådana personer. ”En person som inte behöver ha visering för att resa in och vistas i Sverige kommer efter att rättspraxis har ändrats inte kunna avvisas från Sverige under den viseringsfria perioden. Genom den föreslagna ändringen förtydligas möjligheten att avvisa en viseringsfri person och även personer som har visering men som inte har för avsikt att lämna landet”, skriver regeringen.
Migrationsverket
I takt med att det har kommit allt fler asylsökande till Sverige har Migrationsverkets handläggnings-tider ökat. "För att motverka frustrationen bland de asylsökande startar vi under hösten organiserad sysselsättning för dem", säger Migrationsverkets generaldirektör Anders Danielsson som beräknar att detta kommer att kosta 55 miljoner kronor i år.
I samband med en uppföljning av Polisens hantering av penningtvättsregistret konstaterar Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden att den nuvarande gallringsrutinen "innebär en fortsatt risk att personuppgifter inte gallras i rätt tid".
Nämnden skriver också att "det är beklagligt att det nya IT-systemet som enligt Polismyndigheten ska lösa gallringsproblematiken och underlätta registervård fortfarande inte är i drift".
Men oavsett IT-system måste Polismyndigheten enligt nämnden behandla personuppgifter i överensstämmelse med polisdatalagen.
Ändring av polisdatalagen
Nämnden anser att det behövs en lagändring
av polisdatalen eftersom "den extensiva tolkning som Polismyndigheten förordar" kan få konsekvensen att gallringsbestämmelsens effekt "urholkas".
"Mot bakgrund av att det pågår en översyn av polisdatalagen med anledning av 2016 års dataskyddsdirektiv är det lämpligt att frågan övervägs av utredningen", skriver nämnden.
Dröjt med logguppföljning
Nämnden konstaterar också att Polismyndigheten
har vidtagit "vissa åtgärder avseende de brister" som nämnden påpekade efter den senaste granskningen av penningtvättsregistret.
Polismyndigheten har bland annat infört rutiner för att hantera bilagor som innehåller uppgifter om personer som inte har med det aktuella ärendet att göra.
Vidare har en logguppföljning avseende penningtvättsregistret genomförts. Det är enligt nämnden dock anmärkningsvärt att Polismyndigheten dröjt så länge med att genomföra logguppföljning.
RESNING